Старт бізнесу – це завжди складний та тривалий процес. Як тільки за це берешся, складається враження, що кінець не близький. Саме тому потрібно заздалегідь оцінювати ситуацію та дізнаватися, наскільки довгим буде ваш шлях.
Якщо ви не знаєте, за що взятися і на що звернути увагу, то ми підготували для вас інструкцію - як відкрити роздрібний магазин самостійно? Будьте готові до всіх можливих нюансів та ситуацій.
Крок 1. Вибір товару для магазину
Починати треба з ідеї. Дуже важливо правильно пропрацювати її та довести до ідеального стану, щоб повністю розуміти та усвідомлювати який кінцевий результат ви хочете побачити.
Але іноді навіть ідеї недостатньо. Бізнес має приносити не лише задоволення, а й гроші. Тож обов'язково варто звернути увагу на актуальність обраної ніші. Для цього дайте відповідь на наступні запитання:
- Який товар ви хочете продавати?
- Наскільки цей товар є рентабельним?
- Який чистий прибуток ви очікуєте отримати від продажу цих товарів?
- Чи є висока конкуренція та наскільки унікальний ваш товар?
- Яким ви бажаєте бачити свій магазин?
Це мінімальний перелік питань, які змусять вас замислитись про бізнес у певній сфері.
Не забувайте про пошук постачальника. Він може затягнутися і виявитися складнішим, ніж ви думали. Докладніше про роботу з постачальниками читайте у нашій статті.
Крок 2. Розробка концепції вашого магазину
У сучасному світі, щоб привернути увагу покупців, потрібно бути іншим та відрізнятися від своїх конкурентів. У цьому полягає створення концепції магазину. Тобто ви намагаєтеся зробити те, чого не робив ніхто раніше.
До того ж варто визначитися із загальним стилем та картинкою, яка передасть настрій магазину та зможе вплинути на залучення потенційних покупців.
На цьому етапі ваше головне завдання – зрозуміти і чітко усвідомити, яким саме ви бачите свій магазин.
Крок 3. Підбір приміщення для магазину
Знайти хороше торгове приміщення – завдання не з легких. Особливо, якщо це Київ чи інші великі міста. Тож не переживайте, якщо з першого разу не вийде. Пам'ятайте, що головне – результат.
Існує два варіанти приміщень для магазинів роздрібної торгівлі – окрема будівля або в торговому центрі. Кожне з них має свої позитивні та негативні сторони. Давайте розберемо, на що варто звернути увагу.
Приміщення в окремій будівлі
Позитивні сторони |
Негативні сторони |
1) Власна зала, можливість оформлення фасаду 2) Менша конкуренція 3) Більш помітна будівля, що виділяється 4) Можливість створення спеціалізованого магазину |
1) Купівля приміщення та ремонт у ньому дуже витратні 2) У центрі більшість будівель зазвичай є вже зайнятими 3) Важко знайти приміщення з прямим входом, а чи не через задній двір тощо 4) Репутація може залежати від сусідніх магазинів та закладів |
Приміщення у торговому центрі
Позитивні сторони |
Негативні сторони |
1) Великий потік 2) Менше витрат на власну рекламу 3) Зручність для покупців, адже до ТЦ їдуть найчастіше саме на шопінг 4) Менше проблем з організаційними питаннями, прибиранням тощо. |
1) Нагромадження потенційних конкурентів одному місці (залежить від ніші) 2) Висока цінова категорія серед орендних пропозицій 3) Орендодавці ставлять свої правила та обмеження, які можуть не дозволяти вам повністю розкрити свій магазин |
Який саме варіант більше підійде – вирішувати тільки вам. Від розташування залежить багато чого, а особливо - цільова аудиторія, на яку ви орієнтуєтеся свої продажі. Тож підходьте до цього питання з особливою ретельністю.
Крок 4. Створення дизайну та назви магазину
Почнемо з неймінгу, адже він грає дуже важливу роль у просуванні магазину надалі. Назва – це візитна картка, яка розповість про вас. Вона має передати загальну атмосферу та зацікавити клієнтів.
Як підібрати правильну назву, ми розповімо в окремій статті. Вона дозволить якісно та ефективно опрацювати ваш неймінг.
Дизайн – це окрема тема для розмови, адже він поширюється на різні напрямки. Радимо опрацювати весь дизайн - починаючи від логотипу і закінчуючи розміщенням меблів у приміщенні. У цьому вам допоможуть спеціально навчені дизайнери, які врахують ваші уподобання.
Крок 5. Створення бізнес-плану
Бізнес-план є моментом, на який багато підприємців-початківців чомусь заплющують очі. На жаль, створити ефективний та успішний бізнес без опрацювання цього плану – неможливо.
Тоді постає нове питання - навіщо потрібний бізнес-план і чим він допоможе? Для початку розберемося – що таке цей бізнес-план? Це певний документ, у якому чітко формулюють завдання, цілі та методи їх отримання під час створення та розвитку бізнесу.
Бізнес-план дозволяє відповісти на чотири важливі питання:
- Хто і що творить? - Визначення компанії та її цінностей.
- Навіщо створюється? - Визначення цілей компанії та бажаного кінцевого результату.
- Як створити та дійти до мети? - Визначення тактики та стратегії компанії.
- Завдяки чому досягти цього результату? - Визначення ресурсів та методів досягнення.
Саме заради чіткості та ясності намірів і створюється бізнес-план.
Чи не знаєте, як це зробити? Є два варіанти – звернутися до спеціаліста або самостійно за допомогою інструкції від Skynum розписати свій бізнес-план.
Крок 6. Юридична діяльність
Звісно, бажано мати у своєму арсеналі професійного юриста. Він зможе проконсультувати вас та захистити інтереси вашого магазину. Не всі мають таку можливість постійного співробітництва, але хоча б одну консультацію варто отримати.
Підприємницька діяльність має бути юридично зареєстрована. Зазвичай у випадках із роздрібними магазинами відкривають власний ФОП. На сьогоднішній день це можна зробити, навіть не виходячи з дому – у додатку «Дія».
Крім того, радимо підписати договори з усіма компаніями-співробітниками, включаючи орендодавця, постачальника тощо.
Пам'ятайте, що чесне підприємництво є запорукою гарної роботи.
Крок 7. Підготовка приміщення
Коли товар обрано, договори з постачальниками та орендодавцями підписані, дизайн продуманий - залишається вирішити питання з підготовкою приміщення до продажу.
Якщо ви обрали місце в торговому центрі, то швидше за все питання пожежної безпеки та санітарно-гігієнічного контролю – вирішені. При оренді чи купівлі звичайного приміщення ці моменти варто врахувати.
Обов'язково організуйте пожежну та санітарну безпеку відповідно до норм, зазначених у нормативних документах, під які підпадає ваш бізнес.
В Україні оцінкою санітарно-гігієнічного контролю займається Державна санітарно-епідеміологічна служба, а пожежною безпекою – ДСНС України.
Крім обов'язкових стандартів не забувайте і про другорядні, які впливають на продаж та використовуються з маркетинговою метою. Серед них – освітлення зали, розташування кас та загальний мерчендайзинг для товарів. Частково ці нюанси враховуються дизайнером під час підготовки дизайн-проєктів.
На цьому етапі також відбувається закупівля обладнання, стелажів та інших засобів для здійснення продажів у магазині, а також їх встановлення та викладання товару.
Тут же радимо подбати про автоматизацію вашого бізнесу із самого початку. Облік у зошитах та Excel - це вже минуле століття, спростіть свою роботу разом зі Skynum.
Крок 8. Пошук персоналу
Спочатку здається, що ви зможете все зробити самостійно. Навіщо вам продавці чи прибиральники? Адже ви і самостійно чудово впораєтеся. А якщо на допомогу ще прийдуть родичі, то все точно вийде. На жаль, зовсім не так.
Спочатку вам напевно не знадобиться велика кількість персоналу, але частину точно потрібно буде знайти. Пам'ятайте, делегування – важливий процес досягнення високого рівня ефективності.
Залежно від потреб вашого магазину і складатиметься список співробітників. Зазвичай на початкових етапах шукають лише продавців. Потім місце успішно розширюється і колектив із ним.
Підійдіть до пошуку працівників відповідально. Вивчіть їхнє резюме, проведіть співбесіду і навіть можна скласти невелике тестове завдання - моделювання різних складних ситуацій, наприклад.
Крок 9. Рекламна програма
Хтось вважає за краще спочатку відкрити магазин, а потім його рекламувати; хтось – навпаки. Ми схиляємось до другого варіанту. Зараз вигіднішим і зручнішим методом є так званий «прогрів» до відкриття. Тобто, вам потрібно підготувати потенційних клієнтів до того, що незабаром буде щось нове та цікаве.
Навіщо це робити? По-перше, так ви заявляєте про себе. Зовсім не важливо у соціальних мережах або за допомогою зовнішньої реклами, але люди починають про вас дізнаватися. По-друге, покупці з часом починають впізнавати і фіксувати вас у пам'яті. Ну і по-третє, створюється імідж магазину.
Як варіант, завжди можна використовувати рекламу через Instagram. Вона є однією з найуспішніших і окупних у нинішній ситуації.
Крок 10. Відкриття магазину
І ось настає найважливіший момент, заради якого була вся підготовка – відкриття роздрібного магазину. Воно може бути як урочистим, так і цілком звичайним. Все залежить від ваших уподобань.
Ось кілька важливих порад, які допоможуть зробити відкриття успішним:
- Організація спеціальних пропозицій у перший тиждень або навіть місяць роботи. Це можуть подарунки до покупки чи знижки.
- Заздалегідь підготуйте цільову аудиторію для відкриття, займіться просуванням.
- З самого початку розробіть програму лояльності, щоб зберегти основу постійних клієнтів.
- Влаштуйте лотерею, розіграші або конкурси на день відкриття, зацікавте покупців.
- Пропонуйте знижки або інші «плюшки» за позначки у соціальних мережах та інше поширення інформації про вас.
На цьому все – ваш магазин роздрібної торгівлі відкритий. Але не забувайте, що це лише початок довгого та часом складного шляху. Щоб його спростити, стежте за оновленнями нашого Бізнес-блогу від Skynum.