Початок нового бізнесу - це завжди стрес і страх зробити фатальну помилку. У когось є ідея, але немає достатньої кількості знань, щоб впровадити її в життя. Для підприємців-початківців особливо складною вважається організація оптової торгівлі. Страх перед цією торговою галуззю пояснюється великими партіями товару і ризиком втрати великої суми грошей. Ми розвіємо ваші сумніви і розкажемо більше про такий стартап як оптова торгівля з нуля.

Оптова торгівля - це торгово-економічна діяльність певного підприємства, суть якої полягає в збуті оптових (кількісно великих) партій товарів через процес купівлі-продажу.

Покрокова організація оптової торгівлі

Тепер перейдемо до найголовнішої частини. Цей міні-гайд є універсальним і підійде для всіх товарів, але потрібно розуміти, що в окремих випадках можуть додаватися ще й додаткові етапи.


Крок 1. Аналіз власних можливостей

Не має значення, яку сферу діяльності ви вибираєте, завжди перед стартом потрібно проаналізувати, чи подужаєте ви такий стартап. Варто звернути увагу на три основні чинники - час, гроші і сили.

Якщо хоча б один з цих факторів у вас буде під питанням, то ще раз задумайтеся чи варто починати зараз щось нове, а може краще почекати?

Крок 2. Вибір товару і асортименту

Досить-таки складний етап, на якому багато хто не затримуються. У чому основна проблема? Неправильний підхід до підбору товару спочатку не призведе до позитивного результату.

Як правильно підібрати товар, щоб не зайти в збиток можна дізнатися в статті нашого блогу.

Крок 3. Оцінка ринку

Як тільки товар обраний, потрібно проаналізувати конкурентів, знайти схожі товари і дізнатися основні ціни у виробників. На цьому етапі також варто подивитися на постачальників, з якими ви зможете налагодити канали для придбання товару.

Підійдіть відповідально до цього кроку, адже від нього не менше, ніж від самого товару буде залежати успіх.

Крок 4. Знайти перевіреного постачальника

Чомусь багато підприємців перед стартом свого бізнесу зовсім забувають про те, що без надійного постачальника удача навряд чи посміхнеться. Хоч і, на перший погляд, це здається легким завданням, але до вибору потрібно підійти усвідомлено і дуже уважно. Тоді постає питання - як вибрати дійсно хорошого постачальника?

  • Пошук по базі постачальників

Дійсно, через базу завжди легше знайти, адже так у вас є широкий вибір кандидатур, але чи все так просто? У вільному доступі бази постачальників рідко тримають. Останнім часом продаж таких добірок став вигідним бізнесом. У зв'язку з цим і збільшилася кількість обманів.

Схема дуже проста: ви купуєте за «чисто символічну» плату файл з посиланнями або номерами телефонів постачальників, а в кінцевому підсумку вони можуть бути недійсними або зовсім не правильними.

Якщо ви все ж хочете звернутися до баз, то радимо спочатку самостійно пошукати на просторах Інтернету.

  • Робота безпосередньо з виробництвом

Більшість фірм і компаній, які мають своє виробництво, укладають договори на оптові постачання різних розмірів. Необов'язково мати мережу магазинів, щоб працювати з ними.

Головний плюс такої взаємодії - знижується можливість проблем з постачанням і поверненням по гарантії, адже ви працюєте безпосередньо з виробництвом. Але є і мінуси - наприклад, доставка зазвичай організовується замовником, якщо обсяги невеликі.

  • Договір з більш великими оптовими постачальниками

Дуже часто підприємства можуть налагоджувати процес поставки з іншими постачальниками. Наприклад, можна замовляти товар з Китаю в оптових продавців. Це відбувається на різних сайтах. В тому числі на Taobao.

На оптові замовлення зазвичай діють більш лояльні ціни та знижки, а іноді можна самостійно домовитися постачальником, запропонувавши вигідну для вас обох ціну.

Головне пам'ятайте! Завжди укладайте договір і прописуйте всі деталі. Чим більше моментів ви обговорите безпосередньо в договорі, тим менше проблем виникне згодом.
Крок 5. Оренда або покупка складського приміщення

І ось коли ви знайшли свого постачальника, то постає нове питання - де зберігати товар? Потрібно враховувати, що оптова торгівля - це про обсяги, так що десь на балконі у квартирі навряд чи підійде. Якщо у вас вже є своє власне приміщення, то вітаю - ви заощадите частину грошей, але, якщо немає - ми допоможемо підшукати правильне.


Що потрібно врахувати при виборі складського приміщення?

  • Розміри складу

Зараз ви, напевно, подумали: «Ну це ж логічно», але на ділі багато хто не може правильно підібрати приміщення. Тут варто врахувати, наскільки габаритним є ваш товар і в яких обсягах ви будете його зберігати. Зручніше за все робити спеціалізовані виміри спочатку.

Ще один нюанс - вхідні ворота/двері. Вони повинні бути настільки великі, щоб ваш товар можна було завезти або внести. Зазвичай на складських приміщеннях з цим проблем немає.

  • Характеристики складу

Йдеться про спеціальні можливості складу. Є ряд товарів, які потребують особливих умов зберігання. Наприклад, швидкопсувні продукти, квіти або деякі фармацевтичні препарати необхідно зберігати в холодильниках з правильно виставленою температурою.

Також має значення наявність або відсутність денного освітлення. Іноді може зіпсувати зовнішній вигляд або сам товар.

  • Місцезнаходження складу

Транспортування вантажу забирає значну частину бюджету, розподіленого на бізнес. Коли складське приміщення розташоване десь далеко і не має хорошої транспортної розв'язки, то вартість доставки може дорого обійтися.

  • Стан складу

Найчастіше ціна відповідає якості, тому складське приміщення з більш дешевого сегмента буде в гіршому стані. Зверніть увагу на роботу замків, справність холодильників, відсутність тарганів, щурів, клопів та іншої небажаної живності, дотримання всіх вимог інстанцій для даного типу приміщення.

Крок 6. Налаштувати логістичні перевезення

Логістика в будь-якому бізнесі - важкий процес тому якщо ви плануєте часті і великі перевезення, то радимо звернутися за допомогою в логістичну компанію. Але якщо ви тільки починаєте свою підприємницьку діяльність і хочете заощадити гроші, то можна спробувати знайти перевізника самостійно. Деякі навіть самостійно возять товар при наявності власної вантажної машини.

Для початку вам варто визначитися, як саме буде працювати ваша логістика. У певних випадках це можуть бути доставки від постачальника, в інших - і до замовника. Тоді краще користуватися різними машинами, адже вторинні замовлення зазвичай менші за первинні від виробника.


Тепер давайте поговоримо про те, як вибрати хорошого і надійного перевізника. На що варто звернути увагу?

  • Якість транспортного засобу
Запам'ятайте, що під час перевезення ваш товар може зіпсуватися. Це буває з крихкими товарами при поганій фіксації. Також дуже часто виникає проблема з непривабливим зовнішнім виглядом через тряски. 

Деякі фірми не можуть надати машину з певними характеристиками - наприклад, з холодильною камерою.

Ще один важливий пункт - можлива поломка. Звичайно ж, від цього ніхто з нас не застрахований, але чим новіше автомобіль і чим краще його стан, тим менше можливість поломки.

  • Навички водія

Мабуть, цей пункт хтось може назвати спірним, адже не завжди молодий водій їздить гірше більш досвідченого. Проте відгуки про певного водія дуже важливі. Так ви зможете зрозуміти, наскільки професійним він є.

  • Відгуки про компанію

Раз вже ми говоримо про відгуки, то не варто забувати і про компанії. Попри якісний автомобіль або професійного водія, бувають випадки, коли проблема безпосередньо в компанії - затримка поставок, помилки в доставках, запізнення і т.д. Невже ви дійсно хотіли б працювати з такою фірмою?

  • Можливість підписання договору

Не всі компанії або приватні водії хочуть підписувати договір, вважаючи це зайвим, але ми не радимо робити так. Без письмового договору складно щось довести в разі виникнення будь-яких судових питань.

  • Спосіб роботи з клієнтами

Є кілька варіантів здійснення доставки. Залежно від обсягів ваших поставок можна вибрати або самостійну, або збірну доставку. При першій в машині привозять виключно ваш товар з точки А в точку Б, при другій - товар замовників збирають в одну машину і розвозять по різних точках.

  • Терміни доставки

Цей пункт радимо прописати в договорі із зазначенням штрафних санкцій в разі невиконання. Особливо це стосується товарів з коротким терміном придатності. До речі, про виконання термінів доставки у даного перевізника краще дізнатись у відгуках.

Крок 7. Пошук і наймання співробітників

Оптова торгівля - не той випадок, коли можна зовсім впоратися самостійно. Якщо навіть ви запустили сімейний бізнес, це не скасовує того факту, що вам все ж доведеться знайти хоча б мінімальну кількість співробітників.

Які співробітники вам знадобляться?

  • Два охоронці, щоб працювали в кілька змін. Іноді замість охоронців практикують установку камер або спеціальних охоронних систем.
  • Вантажники для завантаження і розвантаження машин.
  • Комірник - один з найважливіших співробітників, який в основному відповідає за товар на складі.

Це мінімальний набір працівників для початку. Згодом ви зможете розширюватися і доведеться шукати співробітників на нові вакансії. Ще при можливості радимо звернутися до бухгалтера, адже фінансовий облік не завжди вдається вести самостійно.

Крок 8. Здійснення першого замовлення

Коли все готово, залишається тільки закупити товар і привезти його на склад. На перших порах все може йти не так, як ви цього хочете, але з часом ви адаптуєтесь і зможете організувати якісну роботу усіх галузей вашого бізнесу.

Ставтеся відповідально до першої закупівлі. У всіх попередніх пунктах ми підготували ґрунт для цього кроку, тому справа за малим - купити.

Крок 9. Автоматизація складського обліку


Оптовий продаж - це завжди робота з великими обсягами товарів, так що будь-яка помилка в цьому випадку буде дорого коштувати. Щоб уникнути людського фактора, радимо автоматизувати процес роботи зі складом.

Платформа для автоматизації бізнесу Skynum впорається як з оптовою, так і з роздрібною торгівлею.

Крок 10. Власне просування

Пошук покупців - процес нелегкий, тому потрібно бути терплячим і готовим до всього. Якщо ваш товар відноситься до швидкопсувних, то радимо спочатку знайти покупця, а тільки потім робити замовлення.

Для просування сьогодні використовують різні канали. Більш докладно про них можна дізнатися в статтях - як збільшити продажі і способи просування через соціальні мережі.

Таким чином відбуватиметься організація оптової торгівлі. Процес тривалий і часом дуже складний, але сильне бажання і впевненість в діях призведе вас до відмінного результату, тому пробувати обов'язково треба.