Абсолютно у будь-якій сфері запорукою успіху є чітке планування та правильне виставлення пріоритетів. Особливо це стосується бізнесу. Такий інструмент підійде не тільки для початківців, але й для просунутих підприємців.

Тоді постає питання – як планувати бізнес? Виписати цілі у блокнот? Чи може розписати свої бажання? Найкращим рішенням є створення бізнес-плану.

Що таке бізнес-план?

Бізнес-план - це свого роду документ, у якому сформульовані завдання, цілі та методи їх досягнення у ході розвитку бізнесу. Тобто простими словами це план розвитку підприємницької діяльності.

Чому так важливо використати бізнес-план? Насамперед він дозволяє визначитися зі стратегією розвитку компанії та дає відповіді на головні питання.


Більшість великих компаній вже багато років впроваджують у свою діяльність такий спосіб планування, адже це дозволяє контролювати ситуацію та стрімко йти до наміченого успіху. Останнім часом середній та малий бізнес теж почав дбати про план, тому давайте детальніше розберемо, що це і як створюється.

Інструкція створення бізнес-плану

Коли ви вже визначилися з нішою та спрямованістю вашої компанії, варто приступати до створення свого плану розвитку.

Існує кілька різних методик, що використовуються при створенні бізнес-плану. Між собою вони відрізняються за структурою та розділами. Ми рекомендуємо використовувати стандарт UNIDO (Організація Об'єднаних Націй з промислового розвитку) від ООН.

Структура бізнес-плану з UNIDO складається з титульного листа та окремих розділів.


Розділ 1. Резюме

Резюме вважається вступним розділом та розкриває коротку інформацію про весь проєкт, який планується. При цьому якщо ви використовуєте даний бізнес-план як лице компанії, наприклад перед інвесторами, то цей пункт є вкрай важливим, адже з нього починається знайомство.

Які питання розкриваються у резюме?

  • напрямок компанії;
  • місце підприємства над ринком;
  • переваги та конкурентна спроможність компанії;
  • передбачуваний персонал та відповідальні особи;
  • передбачувані показники роботи у числах;
  • термін окупності вашого бізнесу і т.д.

Тобто, в цьому розділі ви коротко описуєте все, що стосується вашого бізнесу. Саме тому зручніше його писати в самому кінці, коли всі завдання та цілі сформульовані.

Розділ 2. Опис компанії та галузі

Тепер настав час розповісти про ваше підприємство та галузь, в якій ви працюєте або плануєте вести діяльність. На перший погляд, цей пункт здається легким, але важливо точно сформулювати загальну картину, адже так ви зможете не тільки подати інформацію іншим, а й упорядкувати для себе.

Які питання розкриваються у цьому розділі?

  • загальні дані про компанію;
  • відомості про роботу компанії, якщо вона існувала раніше;
  • місія та мета компанії у глобальному та меншому сенсах;
  • структура компанії;
  • характеристика галузі, включаючи цільові ринки;
  • визначення конкурентів - сильних та слабких сторін;
  • аналіз актуальної ситуації на ринку та подальші перспективи, т.д.

Тобто тут ми порушуємо тему обраної вами ніші та можливостей підприємства.

Розділ 3. Опис товарів чи послуг

Наступний пункт також є дуже важливим, адже описує пропоновану послугу або товар. При цьому все має бути написано якісно та в кращому світлі, щоб не виникло жодних нюансів.

Які питання розкриваються у цьому розділі?

  • назва товару/послуги;
  • область та місце застосування товару/послуги;
  • розписані характеристики товару/послуги;
  • безпеку та екологічність товару;
  • наявність авторських прав, патентів, сертифікатів якості тощо;
  • пакування і доставка товару;
  • наявність спеціальних вказівок, термін зберігання;
  • гарантійний термін, обслуговування та сервіс;
  • можливість утилізація товару.

У певних випадках, якщо дозволяє ситуація, краще надати зразок товару, фотографію, малюнок або модель.

Розділ 4. Маркетинг

Якщо є товар і продавець, то має бути реалізований і маркетинг. Цей розділ повністю присвячений продажам. Головне завдання – переконатися в тому, що пропонована послуга чи товар є рентабельним та актуальним на ринку.

Які питання розкриваються у цьому розділі?

  • переваги та бажання потенційних покупців;
  • конкурентна спроможність з аналізом конкурентних компаній;
  • чіткий опис цільового ринку, де планується реалізація товару/послуги;
  • можливість доставки товару, включаючи пакування, переміщення, завантаження та розвантаження;
  • опис потенційного споживача;
  • встановлення ціни згідно з різними критеріями;
  • канали для організації реклами та просування компанії;
  • робота над поліпшенням репутації товару/послуги та компанії загалом, т.д.

Як ви розумієте, цей розділ є дуже широким. Постарайтеся тут охопити максимально велику частину інформації, щоб зрозуміти, як саме здійснюватимуть продажі. Пам'ятайте, що на продаж також впливає імідж підприємства.

Розділ 5. План виробництва

Виробництво – важливий етап у кожному бізнесі, тому для нього виділяється окремий пункт. Цей розділ є складним у зв'язку з великою кількістю розрахунків та організаційних моментів.


Які питання розкриваються щодо виробництва?

  • можливості підприємства у виробничому плані - місцезнаходження, відповідність усім нормам та правилам, кадрове забезпечення, дотримання технологій;
  • розрахунок гаданого обсягу виробництва;
  • розрахунок витрат на персонал – заробітні плати;
  • розрахунок витрат на матеріали та сировину;
  • розрахунок кошторису поточних витрат;
  • розрахунок витрат виробництва - змінних та постійних.

Тобто цей розділ повинен повністю описати всю систему виробництва від «А» до «Я». Всі розрахунки проводяться індивідуально у кожному випадку, а схема може відрізнятись від зазначеної вище.

Розділ 6. Організаційний план

Кожен бізнес, проєкт чи інше підприємство має керівну групу. Залежно від масштабності компанії, це може бути кілька осіб або цілий склад, який відповідає за певні процеси.

Які питання розкриваються в організаційному плані?

  • структура учасників керівного процесу;
  • опис посад, завдань та функцій кожного з учасників;
  • відповідальність кожного учасника;
  • взаємодії різних підрозділів;
  • терміни реалізації різних завдань у масштабному та меншому сенсах;
  • можливості навчання та підвищення кваліфікації працівників;
  • правова підтримка компанії та персоналу.

Дуже важливо все правильно організувати, щоб надалі робота йшла без проблем та непотрібних нюансів.

Розділ 7. Фінансовий план

Мабуть, найскладніший розділ у всьому бізнес-плані, бо саме тут розкривається фінансовий бік вашого підприємства чи проєкту. Складається фінансовий план практично повністю із розрахунків та пояснення їх правильності.

Які питання розкриваються у цьому розділі?

  • розрахунок витрат на всі періоди проєкт - підготовчий, основний та заключний;
  • розрахунок сплати податків;
  • розрахунок фінансових надходжень з інших підприємців;
  • розрахунок витрат за умови взяття кредиту;
  • розрахунок збитків та прибутку, надання звіту за цими пунктами;
  • розрахунок вкладень;
  • розрахунок терміну окупності;
  • визначення потоку реальних грошей тощо.

Не полінуйтеся та у фінансовому плані опишіть усі дані, що належать до грошових операцій. Це дозволить вам уберегтися від несподіваних ситуацій та розтрат.

Розділ 8. Ефективність проєкту

Коли стільки сторін проєкту оцінено та розглянуто, потрібно оцінити його ефективність. Таким чином, ви оціните, чи буде позитивний результат від вкладення в таке починання. Радимо визначення скористатися спеціальними показниками.

Які питання розкриваються у цьому розділі?

  • Чиста поточна вартість проєкту - передбачуваний розмір коштів, які отримає фінансовий інвестор або творець проєкту, коли вкладені гроші окупляться.
  • Індекс рентабельності інвестицій - наскільки ефективними є вкладення цього проєкту відповідно до передбачуваних доходів до розміру початкового внеску.
  • Внутрішня норма дохідності дозволяє оцінити, коли можна інвестувати кошти без особливих втрат вкладника.

Ще один момент, на який варто звернути увагу – звідки беруться гроші? Чи це буде кредит, власні вкладення чи може інвесторські кошти? Про це варто обов'язково подбати.

Розділ 9. Ризики та гарантії компанії

На жаль, не тільки хороше зустрічається при створенні нового проєкту. Іноді трапляються певні проблеми та є ризики втратити вкладені гроші. У зв'язку з цим у бізнес-плані прописуються гарантії та можливі ризики.

Які питання розкриваються у цьому розділі?

  • своєчасне визначення потенційних загроз;
  • способи та варіанти зменшення ризиків;
  • зниження негативного впливу на бізнес із різних сторін;
  • можливі гарантії, які надає компанія;
  • розрахунок фінансового ризику (капітал компанії/позиковий капітал).

Чим нижчий рівень ризику і чим більше можливостей позбутися їх, тим краще для фірми та підприємця.

Розділ 10. Додатки

Додатки є універсальним місцем для розвантаження основного тексту. Сюди переносяться таблиці, картинки, малюнки, графіки, фотографії, схеми та інші важливі елементи, які зазвичай не вносяться до тексту.


Організація бізнес-плану - важливий момент на початку кожного проєкту та стартапу, тому радимо підійти до нього відповідально і за всіма правилами, щоб нічого не забути.

Бажаєте дізнатися ще більше корисної інформації про підприємництво? Тоді чекаємо на вас нашому Бізнес-блозі від Skynum, де ви знайдете відповіді на найважливіші питання.