На сьогоднішній день в Україні існує два способи реєстрації ФОЛ – онлайн та офлайн. Про кожен з них ми поговоримо докладніше.

Реєстрація ФОП через “Дію”

Почнемо з того, що Україна вже кілька років працює над диджиталізацією. Завдяки цьому у нас з'явився мобільний додаток та онлайн-портал «Дія». Їхні головні переваги - доступні документи та отримання послуг без довгих черг.

Однією з таких послуг є відкриття ФОП. Тепер вам не потрібно буде витрачати багато часу і стояти у довгих чергах, щоб зареєструвати ФОП. Для цього потрібно лише мати доступ до Інтернету та зробити кілька нескладних дій.

Давайте крок за кроком розберемо, як відкрити ФОП через портал «Дія».

Крок 1. Реєстрація на порталі

Для початку зайдіть на офіційний сайт - diia.gov.ua. Щоб отримати доступ до послуг онлайн, потрібно авторизуватися.


Існує два основних способи авторизації на сайті:

  • через Державну систему електронної ідентифікації, а точніше через BankID;
  • через власний ключ - електронний цифровий підпис.
Як отримати легко та швидко електронний цифровий підпис онлайн читайте в одній із наших статей.

Потім потрібно буде внести особисту інформацію – дані паспорта/ID-карти, місце проживання, електронну адресу та номер телефону. Вони вносяться один раз, при подальшій авторизації знадобиться лише електронний цифровий підпис (ЕЦП).

Крок 2. Пошук потрібної послуги

У нашому випадку – це відкриття ФОП, тому на головній сторінці у рядку пошуку вводимо «відкрити ФОП» або «Автоматична реєстрація ФОП».

Крок 3. Серед наведених варіантів у пункті «Послуги» вибираємо «Автоматична реєстрація ФОП»

Крок 4. Натискаємо на кнопку «Подати заяву»
Крок 5. Заповнення заяви на відкриття ФОП

Тепер ми відкриваємо першу сторінку анкети, яку потрібно заповнити. Вона складається з семи кроків, і загалом займає кілька хвилин.

Щоб було простіше, ми по черзі розписали, яку та куди інформацію потрібно внести:

1) Адреса реєстрації та громадянство

Свою адресу реєстрації ви вже вносили на етапі авторизації. Якщо вона вірна і не змінилася, то так і залишаєте цей пункт недоторканим.

Врахуйте, що під адресою реєстрації мається на увазі та адреса, що вказана у паспорті або ID-картці.

Пункт «Інша адреса» вибирається для тих, хто мешкає у гуртожитку або планує реєструвати ФОП в офісному приміщенні.

Громадянство вказується вибором країни, з представленого списку, а також унизу дописується унікальний номер запису в реєстрі, який є або в ID-картці, або закордонному біометричному паспорті.

2) Вибір КВЕДу

КВЕД розшифровується як класифікація виду економічної діяльності. При заповненні форми необхідно вибрати основний вид діяльності та інші, якщо такі є.

Не знаєте, як визначити свій КВЕД? Ми підготували статтю, яка допоможе легко зорієнтуватись відносно різних бізнесів та напрямків.

3) Підприємницька діяльність зі спрощеної системи оподаткування – чи велася вами за останній рік?

4) Тип оподаткування

Існує загальна та спрощена система оподаткування. Друга поділяється ще на три групи. Їхній вибір залежить від КВЕДу.

Про системи оподаткування також можна дізнатися більше у нашому блозі.

5) Місце ведення господарської діяльності

Тут слід зазначити, де саме ви плануєте реалізувати свою діяльність. Це може бути як абсолютно вся територія України, так і окрема адреса. Наприклад, та, на якій зареєстрований ФОП.

6) Податки

Цей пункт дозволяє вам зареєструватися платником податку на додану вартість. При цьому можна навіть вибрати дату та місяць реєстрації.

7) Контактні дані

Вносимо основний контактний телефон, додатковий номер, електронну пошту та адресу сайту, якщо є.

Крок 6. Перевірка даних та підтвердження

Після внесення всієї інформації її можна перевірити. Уважно вивчіть дані щодо помилок і виправте їх. Потім натисніть «Підписати та надіслати».

Статус заяви завжди можна перевірити у особистому кабінеті громадянина. Саме там з'явиться повідомлення про реєстрацію чи відмову. Крім того, він ще прийде на електронну пошту.

Реєстрація ФОП у податковій службі

Наступний варіант має на увазі реєстрацію ФОП офлайн. Його суть полягає у поданні заяви на відкриття ФОП у паперовому варіанті. Для цього потрібно звернутися до державних реєстраторів у Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) вашого міста чи району.


Крок 1. Перед приходом до ЦНАПу потрібно зареєструватися. Є кілька способів:

  • Безпосередньо у ЦНАПі. Потрібно прийти до ЦНАПу вашого району, де оператор вам видасть порядковий номерок та бланк для заповнення. Далі чекаєте на свою чергу.
  • Онлайн на сайті вашого ЦНАПу, але врахуйте, що не всі сайти робочі та актуальні, тому іноді цей спосіб не найкращий.
  • За номером телефону вашого ЦНАПу, знайти його можна також на сайті або під час пошуку в Google.

Тим, кому вдалося записатися онлайн, буде призначено певний час для візиту. З собою обов'язково потрібно мати паспорт та ідентифікаційний код. Бланк заяви можна роздрукувати та заповнити заздалегідь або взяти вже у ЦНАПі.

Крок 2. Через 24 години буде доступний витяг з Єдиного державного реєстру.

Також знайти державних реєстраторів можна в органах місцевого самоврядування.

Як бачите, зареєструвати ФОП в Україні не так складно. Особливо з допомогою онлайн-порталу «Дія».

Ще більше корисної інформації для підприємців можна отримати у Бізнес-блозі від Skynum.