Продажі тісно пов'язані з математикою та вирахуванням багатьох показників. Це обов'язковий процес, який використовується для визначення ефективності продажів, прибутків та інших важливих моментів. У цій статті ми розберемо все, що стосується такого показника як собівартість продукції, чому вона є важливою і як розраховується.
Що таке собівартість товару?
Собівартість - це сума грошових коштів, які були витрачені на створення та реалізацію товару. Тобто, найпростішими словами це всі витрати на даний продукт.
Щоб було зрозуміліше розглянемо з прикладу магазину одягу. Які етапи має пройти товар, доки виявиться у покупця? Для початку - закупівля оптової партії продукції або навіть її створення, що є ще більш витратним. Потім варто врахувати вартість доставки до складу чи магазину, орендну плату за приміщення, комунальні платежі, зарплату працівникам тощо. Як бачите, пунктів дуже багато, тому формування собівартості продукції не такий уже й легкий процес.
Найчастішими витратами є:
- закупівля оптових поставок чи матеріали для виробництва;
- електроенергія, опалення, вода;
- оренда приміщень складу та магазинів;
- послуги служби доставки;
- заробітна плата вантажникам, продавцям та іншим робітникам;
- додаткові витрати на утримання бізнесу.
Якщо підрахувати хоча б ці витрати, виходить велика сума грошей, яку потрібно обов'язково взяти до уваги.
Навіщо потрібна собівартість?
Комусь цілком зрозуміло навіщо собівартість, а хтось ставить це питання. Головне зрозуміти – що вона дасть вам як підприємцю чи власнику магазину?
Давайте розберемо все-таки навіщо нам потрібен розрахунок собівартість товару і на що він вплине.
- Для розуміння повноти видатків. Деякі бізнесмени не цікавляться всіма витратами, з якими стикається його компанія, а це велика помилка, адже дуже важливо тримати собівартість нижче за ціну товару. В іншому випадку чекайте на збитки.
- Для правильної націнки. На товарі потрібно заробляти, собівартість допомагає визначити розмір ціни та націнки, яку можна використовувати в кожному окремому випадку.
- Для мінімізації витрат. Іноді додаткові витрати беруть він велику суму коштів, які зрештою можна зменшити. Зниження витрат призведе до можливості отримати вищий прибуток.
- Для оцінки релевантності/адекватності товару на ринку. На деяку продукцію дуже складно продати за ціною вищою за ринкову, тому треба обов'язково порахувати собівартість.
- Збільшення прибутку. Хочеться більше чистого прибутку? Тоді варто попрацювати над собівартістю. Саме регулювання її розмірів допоможе підвищити прибуток.
Як порахувати собівартість продажів?
Для правильного підрахунку собівартість треба розуміти, що вона буває різною. Залежно від виду визначатиметься і те, як розрахувати собівартість.
Існують такі види собівартості:
- цехова – витрати на виготовлення товару;
- виробнича - витрати на виготовлення товару + цільові та загальні витрати;
- повна – витрати на виготовлення товару + усі витрати на реалізацію товару.
Найчастіше використовується саме третій тип собівартості – повна, саме про нього ми й поговоримо.
Давайте розберемо найпростіший і найдоступніший спосіб розрахунку собівартості, який ідеально підійде для магазинів малого та середнього бізнесу.
Формула розрахунку собівартості продукції:
Собівартість 1 товару = об'єм всіх затрат / об'єм реалізованих товарів
Приклад. У вашому магазині одягу є сукня певної моделі. Ви його купуєте за оптовою ціною – 1025 грн. За останній місяць ви продали 21 сукню. При цьому всі додаткові витрати становили 29 000 грн. Як розрахувати собівартість цієї сукні?
Собівартість 1 товару = 1025 грн. х 21 сукня + 29 000 грн. / 21 сукня= 2405 грн.
Крім того, в Інтернеті можна знайти калькулятор собівартості товару, який допоможе вам без зайвих проблем розрахувати потрібний показник.
Правильний підрахунок показників – важливий процес у фінансовій грамотності підприємців та бізнесменів. Більше корисної інформації про формули та інші нюанси можна дізнатися у Бізнес-блозі від Skynum.