Кожен бізнес потребує розуміння власної фінансової ситуації. Це можна забезпечити постійним аналізом фінансової сфери. Найкращим рішенням для цього є два базові звіти - P&L та Cashflow.
P&L та Cashflow є необхідністю для бізнесу, адже дозволяють зрозуміти - скільки грошей ви заробляєте, скільки та куди їх витрачаєте та як вони рухаються у вашій компанії. Таким чином ви можете комплексно оцінити фінансову сторону бізнесу.
Саме тому в цій статті ми вирішили пояснити простими словами - що означають P&L та Cashflow, для чого потрібні та як спростити їх створення та аналіз.
Розпочнемо наш огляд з P&L.
Фінансовий звіт P&L
Що таке P&L?
P&L - це розширений фінансовий звіт, котрий показує прибутки та збитки компанії, фірми або бізнесу за певний період часу, зазвичай за рік, але з урахуванням кожного місяця окремо.
Простіше кажучи, даний звіт відображає інформацію про доходи та витрати бізнесу за певний період. Період обирається самостійно і може бути як один місяць, так і квартал або рік.
P&L з англійської мови розшифровується як Profit and Loss, тобто в перекладі це означає Прибутки та Збитки. Саме тому дана аналітика також відома як звіт прибутків та збитків.
Для чого потрібен P&L?
Звіт P&L вважається необхідним для розрахунку реальної рентабельності бізнесу. Але це звісно не весь його потенціал.
P&L використовують для розв'язання наступних питань бізнесу:
- Визначення прибутковості бізнесу. Завдяки розрахункам P&L дозволяє оцінити прибутковість бізнесу. Ви зможете порівняти суму грошей, отриману від продажів, та суму витрат на виробництво, закупівлю.
- Аналіз тенденцій бізнесу. При використанні P&L на постійній основі у вас буде можливість порівняти продуктивність компанії у різні періоди та виявити закономірність тенденцій.
- Правильний розподіл фінансових ресурсів. Загальна картина звіту допоможе вам приймати рішення у перерозподілі грошей на витрати за різними статтями.
- Демонстрація прогресу бізнесу. Якщо ви працюєте з інвесторами або ж плануєте їх залучити, то наявність P&L стане вашою візитівкою та презентацією.
В результаті звіт P&L допоможе вам контролювати прибутки і збитки, будувати вірну стратегію розвитку та приймати точні рішення відносно фінансової сторони вашого бізнесу.
Кому потрібен P&L?
P&L - це універсальний звіт, котрий підійде будь-якому типу бізнесу, адже це базова потреба для подальшого розвитку.
І все ж таки кому потрібен P&L та чим він допоможе?
- Для маленьких бізнесів даний звіт допомагає визначити ефективність бізнесу на основі витрат та доходів, а також - віднайти можливості покращення ситуації.
- Для середніх та великих бізнесів P&L допоможе відстежити тенденції фінансового напрямку компанії та визначити прибуткові та неприбуткові напрямки.
- Для стартапів даний звіт буде ключовим для ознайомлення з фінансовими результатами на ранніх етапах розвитку.
При цьому немає різниці чи ви продаєте послуги, чи реалізуєте одяг, квіти, канцелярію або будь-який інший товар. P&L є завжди актуальним для бізнесу.
Структура звіту P&L
Звіт P&L має власну структуру та певні компоненти, з котрих складається. До них відносяться:
- Доходи - ті фінансові надходження, котрі отримані бізнесом від реалізації товарів або послуг. Сюди можуть входити як гроші з продажів, так і різного роду надходження.
- Витрати - ті фінансові витрати, котрі повʼязані з виробництвом, закупівлею або наданням послуг чи продажу товарів. До них входять всі відомі витрати, включаючи заробітні плати, податки, розхідні матеріали.
- Прибуток або збиток - це різниця між доходами та витратами.
Отримати прибуток або збиток можна, скориставшись наступною формулою:
прибуток або збиток = доходи - витрати (або навпаки)
Даний показник залежить від розміру доходів та витрат:
- Витрати більше доходів - виникають збитки;
- Доходи більше витрат - виникають прибутки.
Як створити звіт P&L?
Ми вже багато розповіли про можливість даного звіту та для чого він використовується, а тепер постає наступне питання - як створити P&L звіт.
Крок 1. Збір інформації для звіту. Дізнайтесь усі дані про наявні доходи та витрати вашого бізнесу за обраний період.
Крок 2. Класифікуйте отриману інформацію та розділіть її на різні категорії. Наприклад, витрати можна поділити на закупівлю, заробітну плату, податки, комунальні платежі і т.д.
Крок 3. Розрахуйте наявний прибуток або збиток. За формулою, що була вказана раніше, розрахуйте чистий плюс або мінус в фінансах вашої компанії.
Крок 4. Оформіть звіт на основі отриманих даних, розділивши їх по розділах та категоріях. Найчастіше P&L має вигляд таблиці.
Крок 5. Проаналізуйте та оцініть звіт. Тут варто звернути увагу на ті області, котрі приносять вам більший дохід, що тягне на себе чимало витрат та в кінці продумати, як це все можна вдосконалити.
Результат звіту може бути наступний:
- Позитивний або чистий прибуток - коли доходи перевищують витрати вашого бізнесу.
- Негативний або чистий збиток - коли витрати перевищують доходи вашого бізнесу.
Фінансовий звіт Cashflow
Що таке Cashflow?
Cashflow - це фінансовий звіт, котрий показує рух грошей за певний проміжок часу та вказує реальні залишки фінансів в касі та на рахунках. Тому його назва в перекладі з англійської і означає “грошовий потік”.
На практиці це працює наступним чином: Зазвичай підприємець в курсі фінансових надходжень та здійснених платежів, але в роботі можна дуже легко забути про фактичні залишки. Наприклад, грошей може не бути у вашому розпорядженні через заборгованість покупців. В результаті в теорії ці кошти у вас є, але практично ви не зможете їх використати для сплати податків або закупівлі нових товарів.
Тобто, якщо P&L - це про прибутки та збитки, що вираховуються по документах, то Cashflow - про реальні гроші з урахуванням заборгованостей. Даний фінансовий звіт є більш наглядним при оцінці фінансового становища. Cashflow є справжньою картиною, що показує скільки грошей ви заробили, скільки витратили на різні категорії та скільки взяли або дали в позику.
Для чого і кому потрібен Cashflow?
Якщо провести аналогію з P&L, то Cashflow є також універсальним звітом, котрий потребують підприємці. Він підійде як маленьким, так і середнім і великим бізнесам. При цьому Cashflow буде корисним в аналізі ситуації при реалізації послуг та/або товарів.
Таким чином, грошовий потік також є необхідністю для оцінки фінансової сфери бізнесу, адже його результати відрізняються від P&L.
Але для чого ж бізнесам створювати та користуватись Cashflow?
- Оцінка та прогнозування фінансового становища компанії на основі аналізу грошових потоків. Це дозволяє уникнути фінансових криз та запобігти критичним ситуаціям.
- Перевірка проблемних сфер у торгівлі. Ви зможете зрозуміти, на яких саме етапах у вас відбуваються проблеми. Наприклад, через несвоєчасну оплату клієнтів.
- Для запровадження нових ідей та проєктів. Хочете запустити новий проєкт в межах свого бізнесу? Тоді варто це робити після оцінки Cashflow, адже вона допоможе зрозуміти можливості даних інвестицій.
- Розуміння ліквідності вашого бізнесу. Це дозволить зрозуміти чи ви можете користуватись своїми фінансами та на що їх вистачить.
В результаті ви отримуєте не тільки базову картину по вашим доходам та витратам, але й інформацію про рух грошей та можливості вашого бізнесу.
Структура Cashflow
Як було вже сказано раніше, Cashflow говорить нам про рух грошей в бізнесі. Але при цьому цей рух можна умовно розділити на три категорії:
- Операційний cashflow - це надходження та витрати грошей, котрі виникають на основі роботи з грошовими операціями (продаж товару, виплата заробітних плат, закупівля товару, оформлення повернень).
- Інвестиційний cashflow - це надходження та витрати грошей, котрі виникають на основі певних інвестицій. Це можуть бути інвестиції в закупівлю обладнання, придбання або продаж нерухомості для бізнесу.
- Фінансовий cashflow - це надходження та витрати грошей, котрі виникають на основі роботи з фінансами. До прикладу, виплата заборгованості бізнесом або покупцями.
З цих трьох частин і формується загальний cashflow. На базі цієї інформації ви зможете зрозуміти як рухаються кошти та чи достатня їх кількість у вас.
Як створити звіт Cashflow?
Якщо ж ви хочете самостійно скласти звіт Cashflow, тоді для вас ми створили наступний гайд:
Крок 1. Збір інформації по усім доходам та витратам за вибраний вами період. Намагайтесь знайти інформацію про всі витрати та доходи, щоб не забути нічого важливого.
Крок 2. Розділення зібраної інформації по різних категоріях - операційний, інвестиційний та фінансовий кешфлоу - про це було описано раніше.
Крок 3. Зведіть отримані дані в один файл - найкраще в таблицю, адже це найзручніший варіант відображення. При цьому впишіть в неї доходи, витрати по всім категоріям.
Крок 4. Проаналізуйте отриманий звіт і на його основі зробіть висновки про вашу роботу.
В кінці ви зможете дізнатись інформацію про реальний стан фінансів в вашому бізнесі та зрозуміти, куди діваються кошти, яка сфера є для вас прибутковою, а яка збитковою.
Різниця між P&L та Cashflow
В цій статті ми вже безліч разів порівнювати P&L та Cashflow, адже дуже часто ці фінансові звіти створюються разом. Незважаючи на їх можливу схожість - вони є абсолютно різними у використанні. То ж підсумуємо:
P&L або звіт про прибутки та збитки демонструє прибуток або збиток на основі доходів та витрат за певний період часу. До прикладу, дохід від продаж, витрати на заробітну плату або оренду. В результаті ви маєте картину прибутків та збитків в цілому, але це не завжди сходиться з реальним залишком.
В цей час Cashflow - це звіт про грошовий потік, котрий показує саме реальний рух коштів в бізнесі, враховуючи кредитні зобов’язання та інші нюанси щодо заборгованостей.
Таким чином, юридично за P&L бізнес може мати одну суму у вигляді прибутку, а фактично за Cashflow сума фінансів може бути значно менша через невиплачені заборгованості.
Якщо порівняти простими словами, то Cashflow - це реальні гроші. Наприклад, це гроші у вашому гаманці. В той час як P&L - це суха статистика, лише список ваших доходів та витрат. Тому в результаті від P&L ви отримаєте інформацію про те, скільки грошей ви заробили та витратили, а Cashflow ще й покаже їх рух та справжній залишок.
Отже, фінансові звіти є важливим фактором в аналізі бізнесу та підвищення його ефективності. Не забувайте користуватись реальною аналітикою, адже це дозволить вам знайти слабкі моменти та покращити ситуацію.
P&L та Cashflow є основною роботи з фінансами, тому необхідні різним типам бізнесів. Наявність цих двох звітів дозволяє оцінити грошові можливості бізнесу з різних сторін.