Правильне представлення товару покупцям - це окреме мистецтво, яка дозволяє збільшити продажі і залучити велику кількість клієнтів. У цій статті ми розберемо, як же викладка товару впливає на покупку, дізнаємося, що таке мерчандайзинг, яким він буває і головні його принципи.

Мерчандайзинг - це комплекс дій, спрямованих на підвищення лояльності потенційних клієнтів до продукту, магазину або бренду в загальному. Якщо перенести мерчендайзинг на менш глобальний рівень, то найчастіше його використовують в торгових залах - наприклад, викладка товару, реклама, акції і т.д.

Головним завданням мерчандайзингу є стимулювання покупки, адже більшість клієнтів, приходячи в магазин не впевнені в тому, що вони хочуть купити. Всі ці дії наштовхують на вигідне для магазину рішення.

Навіщо магазину мерчандайзинг?

Багато підприємців можуть подумати: «Це мене не стосується, це тільки для великих компаній». І вони сильно помиляються. Мерчандайзинг виконує цілий ряд завдань, що дозволяють просувати ваш бізнес:

  • представлення товару у всій красі - підкреслює переваги товару;
  • переконання покупця на покупку за допомогою рекламних вивісок;
  • стимулювання продажів певних товарів в залежності від викладки;
  • збільшення розміру середнього чека за один похід в магазин;
  • реалізація товарів з терміном придатності в першу чергу.

З цього ми розуміємо, що мерчандайзинг потрібен практично кожному магазину, який хоче отримати більше продажів.

Основні правила мерчандайзингу

Яким же повинен бути правильний мерчандайзинг? Давайте поговоримо про основні пункти, які будуть універсальні для кожного магазину незалежно від його спрямованості.

4 принципи мерчендайзингу:

  • товар повинен бути в зоні видимості покупця;
  • краще розташування товару - в точках найбільшого скупчення людей (наприклад, біля каси або при вході);
  • обов'язкове використання правильної викладки товару;
  • до товару завжди веде реклама (покажчики, вивіски, спеціальні цінники і т.д.).

Види мерчандайзингу


Всі маркетингові заходи в даній галузі можна розділити на кілька окремих видів:

1. Візуальний мерчендайзинг

Інструменти: дизайн екстер'єру та інтер'єру, розташування товару, актуальні цінники, вивіски, рекламні плакати, колірна гамма.

Кращі ніші: магазин косметики, парфумерії, одягу, взуття, аксесуарів; ідеально - всі магазини для жінок.

2. Перехресний мерчандайзинг

Інструменти: викладка товару з метою здійснення додаткових покупок (наприклад, стелаж на касі або біля м'ясного відділу полку з приправами).

Кращі ніші: продуктові магазини і супермаркети.

3. Технічний мерчандайзинг

Інструменти: пропозиції касирів та продавців купити додаткові товари, банери, дегустаційні стійки, реклама в магазині.

Кращі ніші: продуктові магазини, супермаркети, гіпермаркети, будівельні магазини, магазини одягу, взуття і т.д.

4. Брендований і категорійний мерчандайзер

Інструменти: для першого - викладка товару, реклама і акцент уваги саме на певному бренд; для другого - на перше місце виходить категорія продуктів, а не марки.

Кращі ніші: використовуються у всіх нішах, особливо в супермаркетах і міні-маркетах.

Мерчандайзинг в ділі

Уявімо наш звичайний похід в магазин, щоб було простіше розібрати на прикладі. Ми підходимо до магазину і в першу чергу бачимо що? Зовнішній вигляд.

1. Назва і логотип - швидше за все у вас вже є, тому морочитися над цим пунктом не варто. Головне пам'ятайте, що вивіска повинна бути помітною, але не вибиватися із загальної концепції.

2. Зовнішній вигляд будівлі грає дуже важливу роль, адже в неприваблива будівля навряд чи хтось захоче прийти за покупками. Тут врахуйте цільову аудиторію, атмосферу магазину і т.д.

3. Вітрини виносимо окремим пунктом, адже якщо це магазин одягу або взуття, то товари на вітрині повинні характеризувати його. Ще раз згадайте про смаки своїх потенційних покупців і виставте то, що їх точно зацікавить.

4. Зовнішня реклама використовується досить-таки часто. Особливо актуальна вона при наявності акцій. Зновуж ж таки її не треба занадто багато, і в загальному реклама візуально повинна виглядати приємно.

5. Парковка - must-have для будь-якого магазину. Якщо біля вас не буде місця для заїзду машин, то на хорошу реалізацію і не сподівайтеся. Покупці з більшою ймовірністю оберуть те місце, яке буде оснащено паркінгом.

Тут ми все оглянули, тому заходимо всередину. Ось саме тут і починається основний мерчандайзинг.

1. Торговий зал

Про це місце можна говорити дуже багато, тому що тут використовується величезна кількість цікавих «хитрощів», які змушують рухатися покупця і робити більше покупок.


Що використовують в торговому залі:

  • рекламні покажчики - підлогові, навісні, об'ємні конструкції, стрілки і т.д.;
  • стенди і розкладка на них - використовується викладка товару за різними схемами, про які ми поговоримо трохи далі;
  • товар навалом - часто зустрічається в супермаркетах, як велике місце посеред торгового залу, де немає такої розкладки як на стелажах;
  • спеціальні фірмові стійки - наприклад, з товаром певної марки;
  • окремі полиці з акційним товаром;
  • дегустації певних продуктів;
  • реклама по радіо в магазині (звукова) і т.д.

2. Полиці з товарами

Розкладка товару займає передове місце у формуванні правильного мерчандайзингу, тому ми розберемо стандарти викладки товару, які стануть у пригоді кожному магазину:


  • Полиці для товару поділяються на чотири зони - вище рівня очей, рівень очей, рівень рук і рівень ніг. Найбільша кількість продажів товарів здійснюється з другої і третьої полиці, тому туди виставляють ті товари, які потрібні для більш частого продажу.
  • До кожного товару повинен бути цінник. Якщо діє знижка, то позначте його іншим кольором. На нашій платформі по автоматизації бізнесу Skynum ви зможете створити різні цінники зі знижкою або без.
  • На стелажах повинно бути чисто, а сам товар неушкоджений.
  • Розкладка повинна бути візуально приємною і естетичною. Деякі магазини сортують товари за кольорами.
  • Товари з терміном придатності, який швидше закінчиться, виставляються попереду. Це допоможе уникнути проблем з втратами продуктів надалі. Стежити за терміном придатності набагато зручніше при наявності програми для автоматизації магазина.
  • Товар потрібно постійно поповнювати. По-перше, на полицях не повинні бути порожні місця і «дірки», а по-друге, клієнти не повинні бачити дефіциту. Замініть пропуски якимось іншими товарами.

Висновок

Мерчендайзинг - це частина маркетингу, яку варто пізнати кожному підприємцю, якщо він хоче розвиватися і робити великі продажі. Просувати свій бізнес - це не тільки про рекламу або закупівлю якісного товару, а й про експерименти й впровадження нових фішок, яких сьогодні все більше.

Вивчення різних сфер маркетингу дозволяє вам і вашому бізнесу ставати краще. Читайте більше інформативних статей про бізнес і торгівлі в нашому блозі.