Світ постійно змінюється, а разом з ним і уподобання людей. Ще кілька років тому ми боялися робити покупки в Інтернеті, а зараз поступово забуваємо, що таке оффлайн-шопінг. Майбутнє торгівлі, як і більшості інших галузей, в онлайні. Найбезболісніший спосіб для підприємця перейти в онлайн - маркетплейси.

Маркетплейси - це спеціальні онлайн-майданчики, призначені для зв'язування продавця і покупця. Простими словами це посередник в онлайн-торгівлі. Знаменитими представниками маркетплейсів є Rozetka, Lamoda, Aliexpress, Joom.

У маркетплейсах зазвичай немає власного товару чи продукту, який вони продають. Найчастіше продавцями виступають підприємці з різних міст, а іноді навіть країн. Маркетплейси не завжди гарантують швидкі продажі, але дозволяють швидше просуватися і масштабуватися.

Види маркетплейсів

Всього є кілька основних видів маркетплейсів:

1. В залежності від типів учасників:

  • customer-to-customer - коли звичайні люди продають таким же звичайним людям (наприклад, olx);
  • business-to-customer - коли бізнесмени або підприємці продають звичайним людям (наприклад, aliexpress);
  • business-to-business - коли бізнесмени або підприємці продають іншим бізнесменам або підприємцям (наприклад, Alibaba).

2. В залежності від тематики:

  • для продажу товарів (наприклад, prom.ua, Rozetka);
  • для надання інформації (наприклад, Youtube, Spotify);
  • для надання послуг (наприклад, booking);
  • для інвестицій (наприклад, Indiegogo).

Для підприємця найцікавішими є маркетплейси для продажу товарів звичайним людям за типом business-to-customer. Саме про них ми сьогодні будемо говорити більш докладно.

Принципи роботи з маркетплейсами

Важливі моменти, які потрібно знати перед початком роботи з маркетплейсами:

1. Маркетплейси працюють платно. Найчастіше для оплати використовують комісію, тобто відсоток від суми укладеного продажу через маркетплейс. Відсоток комісії залежить безпосередньо від платформи (в середньому від 5% до 20%).

2. Визначтеся з вигодою і окупністю такого методу продажів. Відсоток чистого прибутку нижче, ніж при інших варіантах реалізації товару, тому попередньо розрахуйте, наскільки це вигідно для вашого бізнесу.

3. Висока конкуренція змушує бути краще. Демпінгувати (занижувати ціни) на маркетплейсах не вийде, а конкуренти при цьому будуть виставляти на продаж точно такі ж товари. Працюйте над швидким і якісним обслуговуванням, добивайтесь позитивних відгуків і рейтингу, щоб мати видиму перевагу перед конкурентами.

4. Вибір правильного маркетплейса. Якщо ви продаєте техніку, то більша ймовірність реалізувати її на Rozetka, ніж на Lamoda.

5. Враховуйте ефективність продажів на маркетплейсі. При одночасному використанні декількох онлайн-майданчиків це може бути проблематично, тому ведіть облік про продажам, виручці і витраченим коштам. Для більш зручного ведення обліку скористайтеся автоматизацією складу. Платформа для автоматизації бізнесу Skynum дозволить вам контролювати кількість закупленого і проданого товару, надходження від постачальника і дохід від всіх продажів.


Навіщо підприємцю виходити на маркетплейси?

1. Маркетплейс зручніше, ніж Інтернет-магазин

  • менше ризиків і втрат;
  • не вимагає додаткових вкладень і найму фахівців;
  • порівняно легке і швидке впровадження;
  • підходить підприємцям-початківцям.

2. На маркетплейсі легко просуватися

  • широкий набір інструментів для просування;
  • можливість налаштування акційних пропозицій, знижок, запуску промо-кодів прямо на платформі;
  • просунута рекламна стратегія маркетплейсу (телебачення, Інтернет, зовнішня реклама);
  • впізнаваність і довіра до маркетплейса, а відповідно і до вас.

3. Великий трафік

  • підбір цільової аудиторії в залежності від маркетплейсу (наприклад, Lamoda - жінки у віці від 25 до 40 років);
  • можливість отримання зовсім інший нової аудиторії;
  • збільшення кількості продаж.

4. Розширення географії бізнесу

  • вихід за межі одного міста для оффлайн-магазинів;
  • можливість роботи на міжнародній торговельній площадці.

5. Все включено для бізнесу

  • підключення фулфілменту - комплексного процесу регулювання всіх операцій від прийняття замовлення в інтернет-магазині до його отримання замовником;
  • маркетплейс надає склад, займається доставкою, проведенням оплати та іншими завданнями підприємця.

Для кого підійде робота з маркетплейсами?

Кому підійде торгівля через маркетплейс?

Кому не підійде торгівля через маркетплейс?

  • підприємці без великого стартового капіталу;
  • для продажу сезонних товарів (наприклад, штучні ялинки або купальники);
  • для підприємців, які бажають розширити географію свого бізнесу в межах країни або навіть світу;
  • для підприємців, у яких є проблема з доставкою (особливо актуально для продажу товарів за кордон).

  • для продавців дорогих, елітних або незвичайних товарів;
  • для тих, у кого низька націнка на товар (не окупиться комісія, вартість доставки і т.д.);
  • для тих, хто хоче взаємодій з клієнтом (рідко на маркетплейсах є нормальне спілкування з клієнтом);
  • для бажаючих відстежити прихід користувачів (якщо використовуєте кілька маркетплейсів, то ефективність відстежити практично неможливо).

Міні-гайд по продажу на маркетплейсах

Всього є кілька кроків, які потрібно пройти починаючому продавцю. Їх порядок може бути частково змінений на різних платформах.

Крок 1. Підбір товару. Визначтеся з тим, який саме товар ви збираєтеся продавати і чи підходить він для даного маркетплейсу. Обов'язково узгодьте з постачальником наявність товару, термін доставки і його характеристики.

Крок 2. Реєстрація на онлайн-платформі. Заповнюйте всі пункти, щоб розкрити якомога більше інформації про свою компанію. Так довіра покупців зростає, тому більше переваг перед конкурентами.

Крок 3. Перевірка від маркетплейсу. Підтвердження фізичної особи продавця, сплати податків, наявності важливих документів і сертифікатів якості можуть запросити маркетплейси. Які саме документи будуть перевіряти залежить від платформи.

Крок 4. Повне узгодження умов роботи. На цьому етапі ви вивчаєте контракт, умови, вимоги та обов'язки, які прописує керівництво маркетплейсу. Також тут ви можете вибрати форму використання платформи - фулфілмент або часткові функції.

Крок 5. Підтвердження вашої сторінки продавця. Залежно від маркетплейсу і його завантаженості очікування може тривати від одного дня до декількох тижнів, так що наберіться терпіння.

Крок 6. Вивантаження товару на платформу і створення картки товару. Будьте уважні на даному етапі і ознайомтеся з усіма правилами завантаження товарів, щоб надалі не було проблем з видаленням або блокуванням. Картку товару треба заповнювати, вказуючи всі характеристики і додаючи якісні фото товару.

Крок 7. Ціноутворення. При першому завантаженні товару часто використовують знижки і промо-акції, щоб клієнту було вигідно придбати саме вашу продукцію. При формуванні вартості візьміть до уваги середньоринкову ціну, розмір націнки і чистий прибуток, який ви отримаєте в результаті.

Крок 8. Підтвердження завантаженого товару. Якщо завантажений вами товар відповідає всім нормам і критеріям маркетплейсу, то він буде опублікований.

Крок 9. Продавайте. Не забувайте вчасно приймати замовлення, відповідати покупцям і працювати на повторні замовлення.

В середньому в залежності від платформи весь процес займає від 10 до 25 днів.

Популярні маркетплейси України

Ми підготували кілька варіантів найпопулярніших майданчиків для торгівлі в Україні.

1. Rozetka - один з найпопулярніших маркетплейсов в Україні. Працює він вже більше 15 років і за цей час зумів стати топовою платформою. Головні плюси Rozetka - впізнаваність і широкий вибір категорій, починаючи від побутової техніки і закінчуючи одягом. У найближчі кілька років «переплюнути» Rozetka іншим маркетплейсам буде дуже важко.

2. Prom.ua. Якщо Rozetka спочатку була інтернет-магазином, а не маркетплейсом, то Prom.ua з перших днів заявив про себе як про майданчик-посередник. Сьогодні тут працюють сотні і тисячі продавців з усіма можливими товарами. Prom.ua підтримує і покупців, і продавців, тому запустив функцію покупки без ризику, де оплата за товар не передається продавцеві до моменту отримання товару на пошті.

3. Shafa.ua позиціонує себе як маркетплейс, доступний для кожного. Основними товарами тут є одяг, взуття та аксесуари, при цьому в більшості випадків вони були у використанні. На Shafa.ua можна придбати брендові речі за найнижчими цінами.

4. Tabletki.ua - маркетплейс, присвячений медичним товарам. Платформа співпрацює з тисячами аптек по всій Україні, надає інформацію про товари, ціни, віддаленості. Tabletki.ua дозволяють зарезервувати ліки і придбати їх зі знижкою в певній аптеці.

5. Епіцентр. Багато хто здивується, побачивши будівельний гіпермаркет в цьому списку, але зовсім недавно Епіцентр почав роботу ще і як маркетплейс. За проміжок часу трохи менше року він зумів зайняти лідируючі позиції. З товарів через Епіцентр можна реалізувати будівельні матеріали, меблі, канцелярські товари, побутову хімію і навіть автозапчастини.

Популярні зарубіжні маркетплейси

Не тільки українські маркетплейси є доступними для використання. Є цілий ряд відомих зарубіжних майданчиків для продажу товару:


1. Ebay є великим і популярним маркетплейсом в Америці. Свою популярність платформа набула завдяки наявності продажів на аукціонах, яких часто немає в інших. На Ebay також є різні варіанти співпраці для продавців.

2. Aliexpress - китайський маркетплейс, про який чули практично всі. Багато з нас робили замовлення і покупки на цій платформі, але рідко звертали увагу на те, що продавати тут можна і самому. З товарів представлені абсолютно всі категорії.

3. Amazon може гордо носити назву кращого міжнародного маркетплейсу. Асортимент товарів не настільки широкий, як на Aliexpress, але зате якість на порядок вище. На цьому майданчику вигідно продавати і купувати електроніку й аксесуари до них, одяг, господарські товари.

4. Joom за масштабами можна порівняти з Aliexpress, тому що попит на товар тут росте дуже стрімко. Продавців на платформу привертає фулфілмент, можливість спілкування з покупцями і зручна система замовлення. При цьому комісія порівняно низька.

5. Walmart ще маловідомий для нас маркетплейс, але в західних країнах він став досить популярним. Його особливість і головний недолік - Walmart працює виключно з продавцями, у яких вже є історія і власне ім'я в певній сфері торгівлі.

Маркетплейси - відмінне рішення для онлайн-торгівлі без великих вкладень і високих ризиків. Разом з платформою Skynum ви зможете контролювати свій бізнес незалежно від вашого місцезнаходження. Розумний облік товарів, щоденні звіти і можливість контролювати доходи на ряду з фулфілментом маркетплейсів зроблять ваш бізнес повністю автоматизованим. Спробуйте новий спосіб залучення клієнтів і збільшення продажів.