Абсолютно будь-який бізнес незалежно від його напряму і ніші має певні показники, які дозволяють стежити за ефективністю і продажами. Якщо ви як підприємець хочете контролювати всі процеси і бути в курсі того, що вам приносить ваш бізнес, то без їх підрахунків не обійтися.
У цій статті мова піде про маржинальність і націнку. Також в нашому блозі ви можете більш детально дізнатися про розрахунок прибутку, доходів, податків, заробітних плат та інших важливих бізнес-цифрах.
Що таке маржинальність і націнка на товар?
Почнемо з визначень, тому що хоч і багато хто чув ці слова, але не всі точно розуміють їх значення. До того ж деякі підприємці помилково вважають ці показники однаковими.
Давайте простою мовою розберемо дані поняття.
Маржинальність товару - це показник, який характеризує різницю між закупівельною вартістю або вартістю виготовлення (собівартістю) і ціною реалізації даного товару.
Націнка товару - це додатковий розмір ціни на товар. Її розмір в основному залежить від собівартості товару, а розмір маржинальності від кінцевого виторгу.
Таким чином маржинальність нам показує те, наскільки ефективна робота і прибутковість товару вже після його реалізації, а націнка - це всього лише надбавка до собівартості продукту, яка вираховується до продажу.
Розрахувати і перший, і другий показник можна у двох виразах - кількісному та відсотковому. Ми радимо робити це другим способом, адже процентні значення є більш показовими і зручними в порівнянні.
Ще один важливий момент: при обчисленні кількісного показника маржинальності і націнка будуть однакові, при процентному - різні. Процентна маржа завжди буде менше націнки, тому що націнка нараховується тільки на собівартість товару, а маржинальність вважається з розміру собівартості разом з націнкою.
Щоб було легше зрозуміти різницю, варто розібрати як порахувати націнку і маржинальність.
Розрахунок маржинальності
Звичайно ж, як і при будь-яких розрахунках є свої певні формули. Вони універсальні і працюють практично у всіх сферах. До того ж їх можна використовувати не тільки при продажу товарів, а й при наданні послуг.
1. Формула маржинальності в кількісному вираженні
Маржинальність = ціна товару при реалізації - собівартість товару
Це найпростіша формула, яка в кількісному вираженні дорівнюватиме націнці.
Розберемо на прикладі. У магазині дитячих іграшок є лялька ціною в 120 гривень. При цьому її собівартість - 85 гривень. За формулою отримуємо:
Маржинальність = 120 грн. - 85 грн. = 35 грн.
Тобто, в кількісному (грошовому) вираженні розмір маржинальність склав 35 грн.
2. Формула маржинальності у процентному вираженні
Маржинальність = (ціна товару при реалізації - собівартість товару) / ціна товару при реалізаціїї х 100%
Як бачите, ця формула вже більш масштабна і покаже нам більш точну картину.
Повернемося до нашого прикладу з магазином дитячих іграшок.
Маржинальність = (120 грн. - 85 грн.) / 120 грн. х 100% = 29,2%
Зауважте, що розрахувати маржинальність в процентах можна використовуючи суми не по одній одиниці товару, а партіями і т.д. При цьому її розмір не зміниться.
Нормальний показник маржинальність залежить від ніші. В середньому він становить - від 25% і вище. Але є більш маржинальні товари, де розмір маржі значно вище:
- брендові продукти;
- вироби ручної роботи;
- ювелірні вироби;
- сезонні товари - квіти, купальники, різдвяні іграшки і т.д.;
- товари для свята - ковпаки, написи, тарілки та інші святкові атрибути.
Незалежно від того, які товари за маржинальністю ви реалізуєте, радимо автоматизувати ваш бізнес. Програма для складського обліку Skynum підійде як для високо маржинальних товарів, так і для тих, чия маржа нижча. Скористайтесь можливістю підключитись до платформи вже сьогодні.
Розрахунок націнки
Коли ми говоримо про націнку, то тут теж можна її розрахувати двома способами:
1. Формула націнки в кількісному вираженні
Націнка = ціна товару при реализації - собівартість товару
Тобто, формула є аналогічною тій, яка вказана для розрахунку маржинальності.
За прикладом ми отримуємо те ж саме:
Націнка = 120 грн. - 85 грн. = 35 грн.
У кількісному вираженні розмір маржинальності дорівнює розміру націнки, тобто - 35 грн.
2. Формула націнки в процентному вираженні
Націнка = (ціна товару при реализації - собівартість товару) / собівартість товару х 100%
За цією формулою у нас змінюється знаменник в порівнянні з розрахунком маржі. В кінці ми отримуємо за тим самим прикладом з лялькою:
Націнка = (120 грн. - 85 грн.) / 85 грн. х 100% = 41,2%
Розмір націнки у відносному співвідношенні буде вище, ніж маржинальність. Хоча в абсолютному вони однакові.
Яка повинна бути націнка на товар - вирішувати виключно вам. Кожне підприємство самостійно аналізує свій локальний ринок і встановлює вартість реалізації. Пам'ятайте, що мінімальна націнка на товар може не принести вам достатньо прибутку, а максимальна - налякати покупців.
Давайте тепер підсумуємо, навіщо ж потрібні ці показники.
Маржинальність дозволяє визначити ефективність роботи вашого бізнесу:
- маржинальність зростає - гарний розвиток підприємства, ефективна робота;
- маржинальність в межах запланованої норми - ситуація стабільна;
- маржинальність падає - потрібно переглянути процес організації роботи і шукати причину.
Також і маржинальність, і націнка будуть корисними для підприємців-початківців, адже допомагають вивчити ринок на предмет популярності і рентабельності різних товарів.
Контролюйте свій бізнес усіма можливими способами, щоб досягти кращих результатів. Для цього скористайтесь платформою по автоматизації бізнесу від Skunum. Це дозволить вам аналізувати ваші доходи, прибутки та витрати. Відслідковуйте роботу свого бізнесу, працюючи над швидким вдосконаленням разом зі Skynum.