Автоматизація продажів - це найкраще, що можна зробити для бізнесу, адже таким чином, ви спростите роботу і собі, і своїм співробітникам. Ведення обліку, продаж через онлайн-касу, відстеження наявності товару – це лише мінімальна кількість затребуваних функцій. Одним із способів спрощення отримання звітності, пошуку товарів та здійснення продажів є використання артикулів. Поговоримо про те, що це і де його взяти?

Що таке артикул товару?

З артикулами нам доводиться зустрічатися на постійній основі, тож у сучасному світі вони вже не новинка. Практично у кожному магазині вони використовуються, попри специфіку.

Артикул - це певний набір букв та/або цифр, які найчастіше мають своє значення та кодують товар. Вони добре підходять для загальної систематизації товару. Таким чином, позначаються окремі властивості кожної одиниці.

Простими словами можна сказати, що артикул - це код товару.

Зазвичай артикул товару можна знайти на цінниках, бирках або дуже рідко на самому товарі.


Багато хто плутає артикули та штрих-коди, але якщо їх порівняти, то вони мають вагомі відмінності:

  • найчастіше артикули використовують усередині компанії, але поза - вони не мають цінності як штрих-коди;
  • артикули можуть бути будь-якої довжини, а штрих-коди мають обмеження;
  • в артикулах можуть бути використані і літери, і цифри, і символи, а в штрих-кодах лише цифри.

Які бувають артикули товарів?

Абсолютно всі коди такого роду можна поділити на кілька видів.

За пригодою артикули можуть бути такі:
  • Артикули постачальників – коди, які розроблені заздалегідь на виробництві.
  • Унікальні артикули – авторські коди, які магазини вигадують самостійно для внутрішнього обліку.

За так званим складом артикули бувають:

  • Прості артикули - коди, які створені з цифр і означають номер по черзі.
  • Складові артикули - коди, що складаються з цифр і букв, де кожна їх позначає певну характеристику.

Які переваги надає артикул товару?

Те, що багато виробників та підприємців використовує артикул у своїй щоденній роботі - зрозуміло. Тепер потрібно розібрати, чим він допоможе і як зробить вашу діяльність простіше?


  • Дозволяє вести автоматизований облік товарів. Артикули безпосередньо пов'язані з автоматизацією бізнесу. Як приклад, за допомогою платформи Skynum можна перевіряти наявність товару на складі, переглядати залишки, дізнаватися про певну одиницю по артикулу.
  • Швидко та якісно взаємодіяти з покупцем. Не ставтеся до цього пункту скептично, а краще згадайте, як все відбувається на практиці. У магазин приходить клієнт з бажанням придбати зелену футболку у розмірі XL, але на вітрині є лише M та XXL. Для відповіді на його питання про наявність потрібно лише запровадити артикул у програмі з автоматизації, і тоді продавець отримує всю доступну інформацію.
  • Швидший процес обміну чи повернення. Тут все просто - використання артикулів дозволить здійснити ці операції без зайвих витрат часу.
  • Отримання якісних звітів. Облік по артикулах дозволяє в кінцевому результаті отримати звітність з продажу. При цьому ви зможете оцінити, які товари ходовіші, а які не дуже підходять для продажу у вашому магазині.
  • Постійний моніторинг із закупівель. Артикули дозволяють відстежити, який товар, що більш продається, тому на тлі цього можна зробити повторну закупівлю. Крім того, замовлення товарів буде своєчасним та обдуманим.

Як створити артикул товару?

Тепер перейдемо до створення артикулів. Насправді процес створення дуже простий, але індивідуальний.

Зазвичай компанії роблять свою власну систему створення артикулу, орієнтуючись на найголовніші характеристики товару, тому способи створення можуть бути різними. Головне правило - зручність у роботі.

  1. Спосіб чисел

Найпростіший і найшвидший спосіб створення артикула - генерація чисел. Він може бути кількох видів:

  • створюється за порядковим номером товару;
  • створюється за рандомним набором цифр;
  • кожна цифра чи число має своє позначення – колекція, партія тощо.

    Виглядає цей артикул таким чином: 4567 або 37-569.

    1. Спосіб постачальника

    Ми вже говорили, що іноді постачальники самі створюють артикули, які можна використовувати у магазині. Якщо вони вже готові, то радимо не створювати зайву проблему та користуватися ними.


    До того ж ви зможете спростити процес у подальшій закупівлі і не буде плутанини.

    Яким буде артикул постачальника, залежить тільки від компанії.

    1. Спосіб характеристик

    Як було сказано раніше, у деяких випадках артикул залежатиме від характеристик одягу.

    Тобто нам потрібно розібратися, яку інформацію зберігатимуть у собі артикули.

    • Країна виробник. Наприклад, для України – UKR чи UA.
    • Виробник товару або бренд. Наприклад, NK - для Nike або AD - для Adidas.
    • Рік виробництва товару. Зверніть увагу, що його можна скоротити. Наприклад, 2021 буде записано як 21.
    • Вид товару. Для багатотоварних магазинів цю характеристику краще додати, адже можна визначити конкретний тип даної одиниці.
    • Сезон для магазинів одягу та взуття. Стандартний розподіл означає весна/літо – 1 або SSM, осінь/зима – 2 або FW.
    • Тканина чи матеріал товару. Тут залежить від специфіки товару. Якщо це дитячі іграшки, то може бути дерево, пластик і т.д., а якщо одяг – шовк, бавовна тощо.
    • Колекція для магазинів одягу та взуття. Практично всі виробники дають назву своїм колекціям або нумерують їх. На основі цієї інформації можна створити скорочення.
    • Статева приналежність. Найчастіше використовують позначення для жінок – W (woman) та для чоловіків – M (male).
    Артикул можна писати з додатковими символами на кшталт "-" або "/", а можна і без них. Також необов'язково використовувати усі характеристики товару.

    Приклад цього артикула: UA-AD-21-FW-M.

    При такому створенні артикул виходить довгий і не завжди зручний, тому можна використовувати скорочений спосіб характеристик. Для цього вибираються коротші значення, виходячи з потреб вашого внутрішнього обліку. Можна скоротити артикул, залишивши тільки найголовніше. Наприклад, AD21.

    Тепер ви знаєте, де взяти артикул товару, як його створити та на що варто звернути увагу. Читайте ще більше корисної інформації у нашому блозі для підприємців.