Важливу роль у торгівлі різних сфер діяльності відіграють комплекти. Саме про них і підемо мова в цій інструкції. Давайте розберемо, що таке комплекти, чим вони відрізняються від інших товарів та як правильно з ними працювати.

Комплект - це товар, який складається з інших товарів, послуг або затрат. Простіше кажучи це комплексний продаж певних товарів. Таким чином при продажу комплекту списання комплектуючих товарів зі складів та магазинів відбувається автоматично.

Комплекти відрізняються від продукції та звичайних товарів. На відміну від продукції комплекти не виробляються, а також не оприбутковуються та навіть не рахуються на складі. Основну роль в урахуванні залишків відіграють комплектуючі товари. Саме за допомогою складників комплекту ведеться увесь облік.

Насправді комплекти є незамінним функціоналом. З ними ви зможете реалізувати такі товари як букет квітів, набір косметики, комплект одягу або ж будь-яку іншу зв‘язку товарів для промоакції. Особливо корисними комплекти будуть для закладів харчування. Вони допоможуть продавати хот-доги, каву, комплексні обіди та інші страви з урахуванням усіх компонентів та зручним обліком витрат продуктів.

Як зібрати комплект?

Щоб зібрати комплект, необхідно мати його компоненти. Розберемо на прикладі створення букета квітів.

Для букета нам необхідно декілька видів квітів, а саме - білі троянди, гіпсофіла та рожеві піони. Тобто ці квіти повинні бути наявні в картотеці товарів.

Як додати товар в картотеку читайте в інструкції «Картка товару в товарообліковій системі».

Зверніть увагу, що складовими комплекту може бути будь-який тип товару (товар, продукція, послуга), крім самого комплекту.

Після того, як комплектуючі товари додані в картотеку можна переходити безпосередньо до створення комплекту.

Для цього відкрийте розділ «Товари» та в Картотеці натисніть «+ Новий товар». Введіть назву та встановіть тип товару «Комплект»


Далі вкажіть усю наявну інформацію про комплект - оберіть його категорію та налаштуйте актуальні ціни.

В кінці картку комплекту збережіть.


Перед вами відкриється сторінка комплекту. Вона майже нічим не відрізняється від картки товару. Єдина відмінність - поява нової вкладки під назвою «Технологічна карта».


В технологічну карту додаються елементи комплекту. Щоб це зробити, зайдіть у вкладку «Технологічна карта» та натисніть «Створити».


Перше, що потрібно зробити, вибрати та додати необхідні складові комплекту. Як зазначалось раніше це можуть бути товари, послуги або продукція.

У спеціальному полі оберіть комплектуючі товари. В нашому випадку це квіти - гіпсофіла, білі троянди та рожеві піони. Навпроти кожного товару можна обрати модифікацію за потребою.

У полі «Ціна» буде вказана прихідна вартість товару. Вона зазначається при оприбуткуванні на склад.

Окремо для кожного складника зазначається його кількість, що потрібна для створення одного екземпляру даного комплекту.


Біля кожного товару наявне поле «Розукомплектація». Воно потрібне при поверненні. Наприклад, ви продали букет квітів, але покупець з певних причин повернув його. Після оформлення повернення комплект розформується. При цьому ті складники, у яких була позначка «Розукомплектація», повернуться назад на склад або магазин. Ті товари, де розукомплектація не була передбачена, автоматично списуються без повернення.

Повернувшись до нашого прикладу, можемо сказати, що квіти можуть бути повернені та розукомплектовані, а упакування - ні.


Додавши необхідну кількість товарів чи послуг, вносяться витрати на створення даного комплекту. Це може бути заробітна плата або ж транспорт на одну одиницю комплекту (до прикладу, коли враховується попередня доставка).


В результаті виходить комплект з певною попередньою собівартістю, яка вираховується на основі зазначених витрат та цін на складові товари. Собівартість вказана окремо та підраховується автоматично. Незалежно від розміру собівартості, кінцеву ціну ви можете встановити будь-яку відповідно до потреб вашого бізнесу.

Після того, як сформована технологічна карта комплекту, в залежності від кількості товарів на складі можна визначити, скільки комплектів є можливість скласти для продажу.

Щоб це зробити, перейдіть на вкладку «Залишки». Перед вами буде кількість можливих комплектів, сформованих з наявних товарів. Таким чином система динамічно розраховує потенціальну кількість.

Що це означає? Даний залишок є динамічним, тобто фактично його на складі немає. Він розраховується на основі наявних залишків складників комплекту. Тобто динамічний залишок комплекту - це свого роду потенціальна кількість комплектів, що можна створити.


Таким чином ви зможете попередньо оцінити, скільки можна зготувати комплектів.

Продаж комплектів

В першу чергу важливо пам’ятати, що продаж комплектів неможливий, якщо хоча б одного складника немає у наявності. Саме тому перед продажем проведіть оприбуткування комплектуючих товарів та перевірте їх залишок. Більш детально про оприбуткування читайте в статті “Базовий спосіб приходу товарів”.

Тепер перейдемо безпосередньо до продажу. Продаж комплектів можливий через замовлення покупця, товарну накладну або АРМ касира - Skypos. Розглянемо кожен з варіантів.

  • Продаж комплектів через товарну накладну

Перейдіть в розділ «Торгівля» та в блоці «Продажі» оберіть «Товарна накладна». Далі натисніть на кнопку «+ Новий документ» для створення товарної накладної.

Заповніть основні дані для накладної - дату, склад, контрагента, тип ціни.


Після цього обираємо з каталогу наш комплект для продажу, зазначаємо кількість та редагуємо ціну, якщо є потреба.


При виборі комплекту з’являється додаткова кнопка - «Калькуляція», натиснувши на неї перед вами відкриється технологічна карта, за якою формується даний букет.


 Далі для продажу проводимо оплату та активуємо документ.


В результаті комплект проданий, а використана кількість товарів для комплектації - списана. Зміни можна побачити у залишках товарів.


Також змінюється і динамічний залишок комплекту. Його можна перевірити в картці комплекту, а саме у вкладці «Залишки».


Так відбувається продаж через товарну накладну.

  • Продаж комплектів через замовлення покупця

Переходимо так само в розділ «Торгівля» та в блоці «Продажі» обираємо «Замовлення покупця». Тут натискаємо «+ Новий документ».

Заповнюємо дані аналогічно тому, як це робили в товарній накладній. Про те, як оформляти замовлення, ми підготували для вас окрему інструкцію «Робота із замовленнями».


Далі вказуємо спосіб оплати та активуємо документ. Статус замовлення змінюється, а товари при цьому не списуються зі складу, а лише резервуються. Таким чином буде зарезервований не тільки комплект, а і його складники.

Перевірити резерв можна в Картотеці товарів.


Також перевірити резерв можна в картці комплекту або кожного окремого комплектуючого товару. Для цього відкрийте картку та перейдіть на вкладку «Резерв».


Надалі для продажу через замовлення натисніть в документу на кнопку «+ Товарна накладна», а далі проведіть кінцеву оплату в товарній накладній.

Після активації товарної накладної резерв, який ми показували раніше, знімається, а залишки товарів зменшуються, як і при звичайному продажі.

  • Продаж комплекту через Skypos

Щоб здійснити продаж через АРМ касира, перейдіть в розділ «Торгівля» та відкрийте Skypos, натиснувши на відповідну кнопку. Далі авторизуйтесь, використовуючи свій логін та пароль.


В каталозі знайдіть необхідний комплект, додайте його в чек та перейдіть до оплати. Після оформлення продажі та її оплати, товари з комплекту так само будуть списуватись зі складу.


Тобто списання комплектуючих товарів відбувається за тим же механізмом, що і при продажі через товарну накладну.

Внесення змін в технологічну карту

Існують випадки, коли потрібно відредагувати технологічну карту. На платформі будь-яке редагування карти має свої особливості. Про них і поговоримо.

  • Зміна технологічної карти в документі продажу

Якщо за певних умов вам потрібно внести корективи в технологічну карту, це можна зробити одразу в документі замовлення або товарної накладної. Для цього натисніть на кнопку «Калькуляція» для редагування.

У даному випадку ви відредагуєте та зміните технологічну карту саме для цього документу продажу. Тобто основна технологічна карта залишиться незмінною, а зроблені внесення будуть індивідуальними.

Таким чином розрахування резерву та залишків відбуватиметься за новою індивідуальною технологічною картою.

  • Зміна основної технологічної карти

В картці комплекту знаходиться основна технологічна карта, котра застосовується для усіх документів продажу автоматично. Ви також можете її змінити за потреби.

Для цього необхідно зайти в картку комплекту і у вкладці «Технологічна карта» внести нові зміни.

Варто зазначити, що ці зміни будуть стосуватись тільки усіх майбутніх комплектів. Тобто, якщо ви раніше реалізовували цей комплект, то для вже створених документів технологічна карта залишається незмінною. Редагування відноситься лише до нових комплектів.

Особливості повернення комплектів

Процес оформлення повернення комплекту нічим не відрізняється від звичайного повернення товару. Єдиною значною відмінністю є наявність розукомплектації.

Ми вже згадували про розукомплектацію при створенні комплектів, але варто нагадати детальніше.

Розукомплектація - це можливість розділити комплект на його складові та повернути на склад. Не всі комплектуючі товари можуть бути розукомплектовані. Наприклад, якщо це букет або подарунковий бокс, то його можна розділити, але при продажі кави в одноразовому стаканчику або хот-дога повернути компоненти назад не вийде.

Саме тому повернення комплекту не завжди є “повним”. При наявності складових, що не розукомплектовуються, лише частина товарів з комплекту повертається на склад, а інші - списуються.

Окрему увагу варто звернути на повернення комплектів через Skypos, адже при зміні технологічної карти є можливість іншої розукомплектації.

Якщо ви здійснюєте повернення через чек в АРМ касира Skypos, то розукомплектація відбуватиметься за тією технологічною картою, яка була при продажі. Якщо ж ви здійснюєте повернення без чека, то розукомплектація проводиться за стандартною технологічною картою, яка була встановлена в картотеці.

Як бачите, робота з комплектами дуже важлива та потрібна. Такий функціонал покриває велику кількість потреб при комбінуванні товарів. Наприклад, магазини одягу можуть створювати комплекти (шарф + шапка або велосипедки + топ), кав’ярні - оформляти продаж кави (кава + стакан) і т.д.

Таким чином у вас буде можливість максимально реалізувати наявні товари комплектами.

Хочете дізнатись більше можливостей про функціонал Skynum? В нашій Базі знань ви знайдете усі потрібні матеріали для ознайомлення.